سفر به سرزمین بختیاری

سفر به سرزمین بختیاری ،

برای آدمی چو من که آنچنان اهل طبیعت نوردی نیست و ترجیح میدهد وقتش را به سیر ابناء تاریخی بگذراند، سفر به چهار محال و بختیاری تجربه لذت بخشی بود، طبیعت این مادر دل انگیز در فصل اردیبهشت زیباترین چهره خویش را به ما نمایاند و انرژی بکری نصیب من و همسفرانم کرد، که قطعا تا چند وقت مرا همچون شیرهای بختیاری، استوار نگه خواهد داشت.کوهرنگ مقصد نهایی ما بود و دشتها،کوه ها ، دامنه ها ، تپه ها، آبشارها و چشمه سارها جولانگاه ما، کوهرنگ گویی بر روی آب بنا شده است، سرزمینی آباد و خرم که لاله های واژگونش در دامنه زردکوه دلبری میکردند ! لاله ها تنها دلبرکان من در این سفر دوست داشتنی نبودند، شیرهای سنگی نیز بر سر قبرهای درگذشتگان خودنمایی میکردند، و مرا سخت به وجد می آوردند، شیرهایی زیبا، قوی و مهربان، نمادهایی از زندگی و هویت بختیاری ای که در خاک آرام گرفته بود، و این دلبری و کرشمه تا بدانجا پیش رفت که دلم خواست بر سر مزار من نیز شیر سنگی ای بایستد، و به آیندگان بنماید که من که بوده ام و از آنجا که حرفه من، چون دلاور مردان و زنان بختیاری جنگاوری و کشاورزی و دامداری نبوده است، شاید حکاکان بر شیر سنگی قبرم تصویر کتاب و قلم را حکاکی کنند ! و جایتان بسی خالی کوچ ایلات و عشایر را دیدیم، وه چه زیبا بود، و بر زیر سیاه چادرهایشان بنشستیم، چاق سلامتی کردیم، و چشممان بر جمال دخترکانشان روشن شد و چه زیبارویانی هستند این کوه نشینان خاکی، زیبایان دامنه های زردکوه ! و گاه و بیگاه فقر صورت خود را از لای این سیاه چادرها به ما نشان داد ، و ما فقر مادی و فرهنگی را به چشم خود دیدیم و من به خود آمدم و دلم خواست تا ذره ای باشم برای کمک به غنای کودکان ایلات و عشایر، برای دلبرکانی که گاه غم را در چشمانشان میدیدی و گاه شادی بی حصر را  !  آری چه بسیار این سرزمین جا دارد برای کار !

 

مریم24 اردیبهشت1390
نظرات 3 + ارسال نظر
دخترشرقی چهارشنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 02:21 ب.ظ http://delneveshthayeman.blogsky.com/

سلام خانومی.
خوش به حالت رفته بودی سفر.
چقدر هم قشنگ توصیف کردی.من که لذت بردم.

سلام امیدارم قسمت شما هم بشه و ممنون از لطفتون

سعید پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:21 ب.ظ

سلام
امیدوارم همیشه شاد و سرحال باشی. و سفرهای خوب به جاهایی که دوست داری داشته باشی مخصوصا قونیه. اینقدر قشنگ و با احساس سرزمین بختیاری را توصیف کردید که من هوس کردم حتمت یه سفر به اونجا برم. توصیفت عالی بود.
شاد باشی

سلام ممنون از الطافتون

دختر مردابی شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:46 ب.ظ http://www.mianboribedaria.blogsky.com

سلام مریم عزیز
چهارمحالی ام
اهل همین دیار برف و آفتابی که آنقدر زیبا وصفش کرده ای که به خودم بالیدم
قدمت سبز و روزهایت سرشار از آفتاب
سرزمین ما سرزمین کوه و برف و سرما است اما بهار تمام قد در طبیعت این روزهایش می شکفد و زندگی به ناگهان از زیر سرمای کبود شده زمستانش سر میزند
امیدوارم فرصت کنی و یک زمستان را هم در برف های همان کوهرنگ سبز میهمان ما باشی

سلام خوشحالم که سرزمینت و سرزمینم را دیدم به امید دیدار دوباره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد