ملاصدرا

* پشت یه وانت نوشته شده: ای خوشانروزی که ما در خانه مادر داشتیم! بی اختیار اشک از چشمانم جاری میشه.قدر مادرانمان را بدانیم.بی شک چراغ خانه هایمان هستند. 

 

* "مردی در تبعید ابدی" کتابی است قابل تامل و در خور ستایش.ملا صدرا مردی بود بزرگ و تنها جرمش اندیشیدن! با جرات می توان گفت که همیشه و در تمام اعصار اندیشمندانی چون صدرالمتالهین آماج حملات کسانی قرار می گیرند،که نه تنها خود نمی اندیشند،بلکه راه تفکر را بر دیگر مردمان می بندند، چرا که تامل و تفکر مردم باعث متزلل شدن جایگاه فکری و حتی اجتماعی آنان می شود،ملاصدرا نیز همواره مورد غضب و حسادت مگسانی بود که گرد خوان گسترده شاه عباس صفوی کنگر خورده و لنگر انداخته بودند،افتخارشان صوفی کشی بود و از هر فرصتی برای تخریب چهره ملا صدرا در مقابل شاه عباص صفوی استفاده می کردند،به گونه ای که شاه عباس در نهایت با فشار درباریان چاپلوس ،حکم به نفی بلد ملاصدرا و حلقه گرد تفکر او می نماید! نادر ابراهیمی بسیار شیرین عقاید و احساسات ملاصدرا را بیان نموده است.در اینجا پاره ای از آنها را آورده ام: 

 

"انسان موظف به تبعیت قرآن است،نه تقلید از قرآن و هرکس به تقلید از قرآن حتی جمله ای بگوید،مشرک است و مجرم." 

" بشر یا کوچک است و کوچکی پذیرفته و از وصول به ادراک حقیقت چشم پوشیده،یا بزرگ است آن قدر که بتواند حقیقت را بی واسطه غیر ادراک کند و یا کوچک است و می کوشد به جهت ادراک حقیقت بزرگ شود.حال اول حال جاهلان نامتمایل به رهایی از جهل است.حال دوم حال اولیا است و حال سوم حال بندگان راه حق." 

" ملا با این احساس که مثل هیمه نیمه افروخته در زمستان،نسیم خنک زاینده رود در قلب تابستان و عطر اشباع شده باغ های به،گرم و سرد و شیرین است،اما مثل هیچ کدام اینها هم نیست.آشنایی ندارد.ملا عمری است که فقط با عطر تلخ کاغذ آشناست و گرمای تفکر در باب حق." 

" مرز میان شهامت و وقاحت بسیار باریک است."

مریم14آذر88

نظرات 2 + ارسال نظر
سپیده یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 01:19 ق.ظ http://gomshodedarkhial.blogsky.com

بخصوص اگه مثه من از مامانت دور باشی بیشتر می‌فهمی که چقدر راس می‌گه! :پی

مادرها عزیزترینند مخصوصا اگه ازشون دور باشیم قدرشونو بیشتر میدونیم.

پدرام یکشنبه 15 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 02:15 ق.ظ

با اسم زاینده رود و به لطفاً ملاصدرای شیرازی رو اصفهانی نکنید!
شوخی کردم، مریم خوبی کجایی؟ خبری ازت نیست...

خوبم همینجام تهران! خبرهامو هم که در وبلاگ می نویسم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد